اشتباه در بازاریابی پیامکی، مگه داریم؟ مگه میشه!
بازاریابی پیامکی یکی از محبوبترین روشها برای جذب مشتری است، با این حال امکان دارد در طی این ارسالها اشتباهات رایجی صورت پذیرد که نه تنها باعث جذب مخاطبان جدید نشود، بلکه منجر به از بین رفتن محبوبیت آن برند، کالا یا خدمات شود. این اشتباهات میتواند از آنجا نشأت گیرد که برخی فکر میکنند چون کار کردن با پنل ارسال پیامک ساده است و برای راهاندازی آن نیازی به افراد متخصص نیست، پس تنها ارسال یک متن تبلیغاتی به یکسری شماره تلفن میتواند منجر به پیامک مارکتینگ و بالا بردن نرخ بازگشت سرمایه شود. اما لازم است گفته شود که برای بالا بردن محبوبیت و رسیدن به یک نرخ سرمایه مطلوب صاحبان مشاغل و کسبوکارها نیاز دارند تا با بازاریابی پیامکی تخصصی بیشتر آشنا شده و از پنلهای ارسال پیامک انبوه که صرفا جهت ارسال پیامک آسان است استفاده کنند اما همواره نیاز دارند تا دانش خود را در خصوص این روش از بازاریابی به روز کنند.
اشتباهات رایج بازاریابی پیامکی، یک خطای انسانی است!
میزان محبوبیت بازاریابی پیامکی آنقدر زیاد است که همه کسبوکارها و مشاغل بزرگ، کوچک و نوپا از آن جهت تعامل و جذب بیشتر مشتریان استفاده میکنند. با این حال موارد و نکاتی وجود دارد که هنگام استفاده از پیامک مارکتینگ باید به آن توجه کرد، در غیر این صورت، اشتباه و شکست تبیلغات پیامکی منجر به عواقب بیشتری میگردد که جبران کردن آن نیازمند صرف هزینه و زمان زیادی است، برخی از این اشتباهات رایج را با هم مرور میکنیم.
ارسال پیامک بدون داشتن هیچ هدفی، برای مخاطبان
ارسال چنین پیامکهایی شامل دو گروه میشوند، اول مخاطبین گروه هدف اشتباه که از دیدن پیامک شما میتوانند عصبانی شوند، به طور مثال ارسال پیامک سالنهای زیبایی و کاشت ناخن، برای گروه جنسیت آقایان بین 30 تا 60 سال. همچنین ارسال پیامک برای مخاطبینی که از قبل اجازه ارسال پیامک به شما نداده و جزء مشتریان شما نیستند.
ارسال پیامک در زمان و روز نامناسب
برخی بر این باور هستند که ارسال پیامک تبلیغاتی، محدودیتی از نظر زمان ارسال ندارد، که یکی از بزرگتری اشتباهات رایج در پیامک مارکتینگ است. همیشه باید به زمانی که پیامک انبوه ارسال میکنید دقت داشته باشید، مثل صبحهای خیلی زود و شبها خیلی دیر مخصوصا در روزهای تعطیل، برای مخاطبان بسیار آزاردهنده است.
ارسال به مخاطبان نامشخص
خرید بانک شمارهها نامعتبر و جعلی نه تنها باعث جذب مشتری و بازگشت نرخ سرمایه نمیشود بلکه باعث کسر از موجودی پنل پیامکی نیز شود.
ارسال کننده به صورت ناشناس
برخی کسبوکارها و مشاغل، اطلاعات دقیق و درستی از خودشان در پیامک ارسال نمیکنند و نه تنها مخاطب متوجه متن تبلیغاتی نشده، بلکه متوجه نام و مشخصات کسبوکار ارسال کننده نیز نمیشود.
ارسال یک پیامک تبلیغاتی مشابه ایمیل
برخی از کسبوکارها در کنار پیامک مارکتینگ از ایمیل مارکتینگ نیز استفاده میکنند که این دو روش در کنار هم در برخی از مشاغل باعث افزایش مشتری میشود. با این حال باید متن پیامک و ایمیل از یکدیگر جدا بوده و مخاطب هنگام بازکردن ایمیل و پیامک باید متوجه ضروری بودن متن تبلیغاتی شود. اگر هر دو متن ارسال شده در ایمیل و پیامک شبیه به یکدیگر باشد که مخاطب برای باز کردن آن دیگر رغبتی ندارد.
ارسال پیامکهای طولانی
مخاطبان امروزی، وقت آنرا ندارند که یک متن پیامک تبلیغاتی طولانی را بخوانند، کسبوکارهای باید محتوای تبلیغاتی خود را با توجه به محدودیت تعداد کارکترها و همچنین موضوع اصلی تبلیغ خود در کوتاه در متن گنجانده و برای مخاطبان ارسال کنند.
ارسال یک CTA ضعیف یا نا مناسب
فراخوان یا CTA به معنای راهنمایی مخاطب جهت کلیک کردن روی لینکی است که کسبوکارها در متن پیامهای تبلیغاتی خود برای مخاطبان ارسال میکنند، این فراخوان میتواند آدرس سایت محصولات، خدمات و یا شرکت در نظرسنجی باشد. مهم نیست فرخوان چیست اما مهم این است که به صورت کاملا مشخص مخاطب به هدف CTA راهنمایی شود در غیر این صورت مخاطب هیچ تمایلی به کلیک روی لینک نخواهد داشت.
ارسال بیش از حد پیامک تبلیغاتی
به طور استاندارد در هر هفته باید یک الی دو پیامک تبلیغاتی برای مشتریان ارسال شود، اگر از این تعداد بیشتر شود منجر به کلافگی مخاطبان شده و امکان دارد شماره تلفن ارسال کننده را در بلک لیست خود قرار داده و یا حتی سرویس دریافت اس ام اس تبلیغاتی خود را مسدود کنند.
ارسال محتوای بیارزش
بازاریابی پیامکی، روشی بسیار منعطف است که مشاغل با توجه به کسبوکارشان، میتوانند با اضافه کردن خلاقیت از آن به بهترین نحو ممکن بهره ببرند. از این رو برخی مشاغل هستند که بدون فکر کردن به جدول محتوایی تنها برای یکسری از مشتریان خود پیام ارسال میکنند که متن آنها دارای هیچگونه ارزشی نیست. ارسال چنین پیامکهایی تنها باعث بیارزش شدن کسبوکارها و مشاغل در ذهن مخاطبان شده و تغییرآن نیازمند زمان و هزینه بسیار زیادی است.
ارائه خدمات وب سرویس برای جلوگیری از هر اشتباه رایجی
از آنجایی که بازاریابی پیامکی روز به روز در حال پیشرفت است، وبسرویسها تکمیل کننده این راه هستند در واقع وبسرویسها ارائه شدند تا دارندگان سایتهای مختلف به راحتی و بدون نیاز به مراجعه به پنل کاربری ارائه دهنده، پیامهای مورد نیاز خود را دریافت و ارسال کنند. استفاده از این وب سرویس کاربردی امکان ارسال و دریافت پیامکها را بر اساس کدهای برنامه نویسی شده و یا افزونههای تهیه شده قابل استفاده کردهاند. برخی از این امکانات شامل:
اعتبارسنجی مخاطب
اعتبارسنجی مخاطبان از طریق ارسال و دریافت پیامک صورت میگیرد که این امر با ارسال پیامک بعد از عضویت به راحتی توسط برنامهنویسی و یا افزونههای موجود قابل اجرا هستند با این روش کاربران میتواند اصالت خود را به راحتی تایید و در واقع احراز هویت کنند.
ارسال پیامک فعالیتها
وب سرویسها این امکان را در اختیار کاربران قرار میدهند تا از وضعیت مشتریان خود با خبر باشند، به طور مثال، زمان فعالیت کاربران روی یک سایت، تکمیل ثبت نام، اطلاع رسانیهای مورد نیاز، افزایش یا کمبود موجودی و … . همه این موارد میتواند از طریق وبسرویسها هدایت و کنترل شود و در نهایت پیامک برای مخاطبان از ادامه روند کار ارسال گردد. به طور مثال: کاربر گرامی اعتبار شما رو به اتمام است.
امکان ارسال پیامک انبوه
برنامهنویسها میتواند در صورت نیاز با استفاده از وبسرویس دریافت شده، برنامه ریزی لازم برای ارسال پیامک به صورت تکی یا انبوه را مدیریت و کنترل کنند.
زمانبندی برای ارسال اس ام اس
وب سرویسهای پیامکی، این قابلیت را دارند که کاربران دارنده این سرویسها به راحتی از طریق امکانات سایت تاریخ، زمان و حتی محتوا پیامک را خودشان تنظیم و زمانبندی آنرا تعیین کنند.
کندو تنها راه حل برای جلوگیری از اشتباهات رایج بازاریابی پیامکی
برای آنکه در استراتژی بازاریابی پیامکی بتوانید خوب عمل کنید تا هم موجب رضایت مشتریان شود و هم نرخ بازگشت سرمایه مطلوبی را تجربه کنید، لازم است تا در ابتدای کار از یک ارائه دهنده خدمات پیامکی مناسب با قابلیتها و کاربردهای وب سرویسها، پنلهای ارسال پیامک انبوه، امکان پشتیبانی و از همه مهمتر تعرفههای پیامکی مقرونبهصرفه استفاده کنید. تمامی هر آنچه که نیاز یک کسبوکار است در سایت کندو گردآوری شده است تا هم صاحبین مشاغل نوپا و هم کسبوکارهای قدیمی که قصد دارند به تازگی از پیامک مارکتینگ استفاده کنند، میتوانند در سایت کندو در مورد هرآنچه که در خصوص بازاریابی پیامکی لازم دارند، اطلاعات کسب کنند.