جذب حداکثری دانشآموزان بازمانده از تحصیل در اردبیل
آنلاین اردبیل بهترین کانال اخبار اردبیل , در جذب حداکثری دانشآموزان بازمانده از تحصیل در اردبیل , وحید خدابنده در گفتوگو با خبرنگار آنلاین، اظهار کرد: شناسایی، جذب و نگهداشت دانشآموزان بازمانده از تحصیل یکی از اصلیترین برنامههای معاونت آموزش ابتدایی است تا در این فرآیند دانشآموزی از تحصیل بازنماند.
وی خاطرنشان کرد: سرنوشت تک تک دانشآموزان برای ما مهم است و ما با صبر و حوصله و ایجاد انگیزه سعی میکنیم تا این دانشآموزان بازمانده را راغب به تحصیل کنیم.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: از اسفند سال گذشته تا اسفند امسال فرآیند شناسایی و جذب یک هزار و ۵۳۸ دانشآموز بازمانده از تحصیل به استان ابلاغ شده که در طول سال ما موظف به شناسایی این تعداد در طیفهای شانزدهگانه هستیم.
خدابنده بیان کرد: از لیست ارسالی وزارت متبوع در مرحله اول ۵۰۳ نفر شناسایی و از این تعداد ۲۸۳ نفر وارد چرخه تعلیم و تربیت شدهاند.
وی ادامه داد: اخیراً نیز ۶۵۰ نفر شناسایی شدهاند که ما در مرحله جذب آنها هستیم و در راستای انسداد مبادی بیسوادی برای ۲۰۰ نفر بسته آموزشی و ملزومات مورد نیاز تهیه شده است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: تعدادی از این دانشآموزان به دلایل مختلف نظیر فوت، بیماری صعب العلاج، مهاجرت و یا شرایط خاص معلولیت امکان تحصیل نداشتهاند که ما سعی کردیم دانشآموزان بیبضاعت را به نهادهای حمایتی معرفی و یا با هماهنگی اداره آموزش و پرورش استثنایی زمینه تحصیل آنان را فراهم کنیم.
خدابنده رویکرد این معاونت را جذب حداکثری دانشآموزان بازمانده از تحصیل دانست و افزود: حتی راضی نیستیم یک نفر دانشآموز از چرخه تحصیل باز بماند.
تربیت شهروند شایسته و مطلوب هدف غایی است
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل اظهار کرد: در مقطع ابتدایی آموزش حقوق شهروندی در قالب سرفصلهای آموزشی تعریف شده و هدف اصلی ما تربیت شهروند شایسته و مطلوب است.
خدابنده با بیان اینکه خارج از دروس و سرفصلهای آموزشی آموزش دیگری به دانشآموزان ارائه نمیشود، خاطرنشان کرد: در پیش دبستانی و حتی دوره ابتدایی در قالب دروس مختلف از جمله مطالعات اجتماعی و یا پیامهای قرآنی، رعایت حقوق و احترام به همسایه، عبور از عابر پیاده، آموزش چراغهای راهنمایی و رانندگی و … به دانشآموزان ابتدایی رعایت حقوق شهروندی آموزش و تاکید میگردد.
وی تصریح کرد: معلمان ابتدایی تلاش میکنند تا با روشهای تلفیقی در کنار آموزش پیامهای تربیتی و پرورشی را نیز به نسل آینده منتقل کنند تا بتوانیم انسانهای با ادب و شایسته را تحویل جامعه دهیم.
رشد ۳ هزار نفری در پایه اول ابتدایی
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: در سال تحصیلی جدید حدود ۲۵ هزار دانشآموز کلاس اولی در استان اردبیل راهی مدارس شدند.
خدابنده افزود: سال گذشته این تعداد ۲۲ هزار نفر بوده که امسال با رشد ۳ هزار نفری این تعداد به ۲۵ هزار کلاس اولی ارتقا یافته است.
وی یکی از اصلی ترین رویکردهای دولت مردمی را توسعه عدالت آموزشی دانست و بیان کرد: اصلیترین دغدغه ما رسیدن به میانگین متوسط امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی توانمند و سطح کیفی آموزش در مدارس شهری و روستایی است تا هر دانشآموز با توجه به توانایی خود بتواند تحصیل شایستهای را انجام داده و عملکرد مطلوبی را در دروس مختلف به نمایش بگذارند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: ما در مدارس ابتدایی به دنبال ایجاد فضای رقابت در بین دانشآموزان نیستیم بلکه آموزش دوره ابتدایی تلفیقی از آموزش و بازی است.
خدابنده اظهار کرد: اصل و اساس ارزشیابی کیفی توصیفی نیز بر همین مبناست تا نقاط ضعف و قوت هر دانشآموز نسبت به خود شناسایی و مورد توجه قرار گیرد.
فعالیت ۷۸ راهبر آموزشی در استان اردبیل
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل اضافه کرد: در گام نخست تلاش ما بر این است تا توزیع عادلانه اعتبارات و امکانات را بر مبنای کیفیتبخشی انجام دهیم.
خدابنده گفت: مدارس روستایی و عشایری ما باید از امکانات و منابع انسانی شهری برخوردار باشد تا ما بتوانیم عدالت آموزشی را برقرار کنیم.
وی از فعالیت ۷۸ راهبر آموزشی در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: مأموریت این راهبران آموزشی نظارت بر آموزش ابتدایی در مدارس روستایی و چندپایه است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل بیان کرد: این نیروها با حضور در مناطق محروم و روستایی و برگزاری کارگاههای توانمندسازی آموزشی سعی میکنند تا بر نحوه آموزش معلمان نظارت کرده تا با این اقدام عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت را شاهد باشیم.
خدابنده گفت: در کنار راهبران آموزشی سرگروههای آموزشی نیز بحث توانمندسازی نیروی انسانی و ارتقای شایستگی دانشآموزان را به دقت رصد میکنند.
تحول در نظام تعلیم و تربیت مبنای عقلی و شناختی دارد
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل از سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش یاد کرد و افزود: بر همین اساس باید دانشآموزانی در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران تربیت کنیم.
خدابنده نقطه آغاز هر تحول را شناخت وضعیت موجود و تعیین افق برای رسیدن به وضعیت مطلوب اعلام و تصریح کرد: گاه در این مسیر باید از برخی اقدامات اجتناب کرد تا در رسیدن به اهداف نهایی بتوان به شایستگی قدم برداشت.
وی حضور مثبت و تأثیرگذار را در عرصههای مختلف یادآور شد و بیان کرد: باید با برنامه در مسیر تحول حرکت کنیم که یکی از اولویتهای اصلی جبران خلأ و شکاف آموزشی در مدارس شهری و روستایی است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: رعایت عدالت آموزشی یکی از بارزترین اقدامات در مسیر تحول آموزشی است و باید به سمتی حرکت کنیم تا حضور معلم در مدارس روستایی و حاشیه شهر با انگیزه مضاعف همراه باشد.
خدابنده ادامه داد: در این راستا رتبهبندی معلمان و توجه به اعمال مشوقهای انگیزهبخش مسیر تحول را در مدارس روستایی و مناطق محروم هموارتر خواهد کرد.
آموزش مهارتهای زندگی سرفصل مقطع ابتدایی
خدابنده بیان کرد: در مقطع ابتدایی کاربرگهایی در قالب طرح آداب و مهارتهای زندگی تدوین و تعریف شده تا دانشآموزان توانایی بکارگیری آموختههای خود در طول زندگی روزمره را به دست بیاورند.
وی افزود: ما به دنبال آن هستیم تا دانشآموزان در مدرسه نحوه زندگی و مهارتهای مهم اجتماعی را یاد گرفته و مبانی همچون احترام به پدر و مادر، رعایت حقوق شهروندی، احترام به محیط زیست و سایر سرفصلهای زندگی را به شایستگی یاد بگیرند.
خدابنده گفت: در مجموع ۵ هزار و ۷۲۷ نفر در سطح استان نیروی انسانی در قالب آموزگار، مدیر آموزگار، مدیر مستقل و معاون در سطح مدارس داریم که در ۱۹ ناحیه و منطقه مشغول فعالیت هستند.
وی در پایان اظهار کرد: در ۸ منطقه آموزشی استان اردبیل دانشآموزان عشایری تحصیل میکنند که ۴۹۱ نفر از همکاران در این مناطق مشغول فعالیت هستند. امیدواریم خبر جذب حداکثری دانشآموزان بازمانده از تحصیل در اردبیل براتون مفید بوده باشه
جذب حداکثری دانشآموزان بازمانده از تحصیل در اردبیل در تاریخ 2022-10-01 15:58:40