قطار اردبیل کی به راه میوفتد؟
خرید بلیط قطار در اردبیل
آنلاین اردبیل: با گذشت بیش از ۱۲ سال از کلنگزنی پروژه راهآهن میانه – اردبیل، این طرح هنوز به نیمه راه نرسیده و مهمتر اینکه در این شرایط انتظارات اقتصادی و اجتماعی را ایجاد کرده است.
آنلاین اردبیل، گروه استانها- ونوس بهنود: در سال ۸۴ پروژه خط ریلی راهآهن اردبیل – میانه پس از سالها مطالعه، طراحی و … کلنگ زنی شد و قرار بود با اجرای این طرح اردبیل به خط ریلی کشور پیوسته و جان تازهای در زیرساخت راه دمیده شود.
پروژ راه آهن اردبیل
اما پروژهای به وسعت راهآهن اردبیل که امروز کارشناسان و حتی خود مسئولانی که کلنگ آن را به زمین کوبیدند از سختی و گاهی غیرقابلوصول بودن آن میگویند، شوخیبردار نبود. در وضعیتی که پروژههای عمرانی کلان استان اردبیل همگی با تاخیر مواجه بود، دور از انتظار نبود که راهآهن نیز به سرنوشت مشابه تبدیل شود و آنقدر افتتاح آن به تأخیر بخورد که گروهی از مزیت های اجتماعی و اقتصادی و حتی مسیر فعلی آن سؤال کنند.
بقیه در ادامه مطلب
قطار اردبیل
مطابق مشخصات اعلامی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، مسیر راهآهن میانه – اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر، با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار باری، از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی آغاز شده و تدریجاً وارد منطقه کوهستانی میشود.
سپس با رعایت حریم دریاچه سد شهریار از حاشیه محل سد عبور کـــــرده و پس از طی مسیر به موازات رودخانه و دره قزلاوزن ادامه مسیر میدهد. در ادامه به سمت شهرستان اردبیل تغییر جهت داده و به موازات رودخانه سنگورچای از مناطق کوهستانی وارد مناطق تپه ماهور شده و پس از طی مسیر در کنار جاده اردبیل – مهماندوست وارد ایستگاه اردبیل خواهد شد.
تغییر مسیر راهآهن پیشنهاد مدیرانی که کلنگ زدند
در محور فوق هشت ایستگاه شامل دو ایستگاه تشکیلاتی مسافری به نامهای سبز و اردبیل و سه ایستگاه مسافری درجه دو به نامهای فیروزآباد و گنجگاه و مهماندوست و سه ایستگاه بینراهی پیشبینی شده است.
کوهستانی بودن راه آهن اردبیل
چنانچه ذکر آن رفت مسیر کوهستانی راهآهن اردبیل موجب شده به تعبیر مسئولان آن هم بعد از ۱۲ سال راهآهن اردبیل به عنوان یکی از سختترین پروژههای ریلی کشور قلمداد شود. در واقع برای احداث تونلها و پلها حتی چهره طبیعتی که راهآهن از میانه آن عبور خواهد کرد، دستخوش تغییر میشود.
نظر مسئولان در مورد قطار اردبیل
با این وجود امروز مسئولان استان اجماع نظر دارند که طرح فعلی اردبیل نمیتواند به عنوان زیرساخت ریلی راهگشای نیازهای توسعه اقتصادی استان باشد. چراکه بخش اتصال ریلی به شمال استان که به کرات تأکید شده و نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی بارها به ضرورت اجرای آن تأکید کرده اند، از این پروژه حذف شده است.